Loader
i
  • Working Days

    9AM - 9PM

  • Saturday

    10AM - 8PM

  • Sunday

    Closed

Iconable

  /  Creativity   /  Brand Story dat resoneert bij jouw doelgroep.

Brand Story dat resoneert bij jouw doelgroep.

Om te beginnen; storytelling is geen hype die over een paar jaar vanzelf weer overwaait. Het is geen trend, waar je aan meedoet totdat het na een tijdje weer uit is. Storytelling is er altijd al geweest en het is zeker ‘here-to-stay’. 

WAT IS EEN BRAND STORY?

Een brand story is ‘de why’ van je merk en storytelling is de manier om jouw boodschap over te brengen, je doelgroep bereiken en betrokkenheid te creëren. Een goede brand story raakt mensen op zo’n manier dat ze zich verbonden voelen met jouw brand. Hoe krachtiger het verhaal, hoe groter de impact, hoe sterker de verbinding.

Een goed merkverhaal ontwikkelen is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet je opletten bij het maken van een inspirerend verhaal rondom jouw brand? En hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal de aandacht grijpt? Lees hieronder mijn tips je jij een brand story kunt creëeren dat resoneert bij jouw publiek.

Wie ben je?

Mensen vinden het prettig om te weten waar een bedrijf voor staat, wat hun identiteit is. Ze willen dus weten wat jouw identiteit is als ondernemer. Een authentieke storytelling start met jouw purpose en wat je wilt bijdragen aan de wereld. Hoe en waar is het ooit begonnen? Wat heeft jou geïnspireerd? Het is wel belangrijk dat jouw geschiedenis echt is. Blijf dicht bij jezelf en de oorsprong van jouw bedrijf. 

Welk probleem los je op en hoe doe je dat?

Iemand komt meestal bij je met een hulpvraag. Een potentiële klant is op zoek naar een product of service dat hij goed kan gebruiken. Een goede brand story draagt bij dat je  doelgroep geïnteresseerd raakt in je bedrijf én de oplossing die je biedt. Wanneer je je klant ervan overtuigd om je brand story verder te lezen, kun je hem vervolgens laten zien hoe je hem helpt.

Sluit het aan op je doelgroep?

Om storytelling effectief in te zetten moet worden gekeken naar de behoefte van je doelgroep. Voor wie is je aanbod eigenlijk bedoeld? Wat speelt er in hun leven? Welke overtuigingen, dilemma’s, uitdagingen en wensen hebben zij? Welke onderwerpen hebben hun bijzondere interesse? Hoe vang je hun aandacht?

Wekt je brand story emoties op?

Emoties creëeren verbinding. Dit is wat je wil bereiken als met jouw brand story. Door je boodschap te verpakken in een verhaal zorg je voor herkenning bij jouw audience. Met storytelling kun je mensen raken en enthousiast maken. Doordat je inspeelt op de emotie blijft het verhaal en dus de boodschap veel beter hangen. 

Wat is de Toon-of-voice van je brandstory?

Natuurlijk is het belangrijk om een mooi, onderscheidend merkverhaal te vertellen, maar als dat gebeurt op een manier die niet bij jouw brand past, heb je er alsnog niet zo veel aan. Door een tone-of-voice te ontwikkelen, zorg je dat je consistent blijft in het taalgebruik van je bedrijf.

Is het Eenvoudig?

Maak je brandstory simpel. Elk verhaal heeft een begin, midden en eind. Een merkverhaal is kort. Een simpele structuur volstaat: probleem, oplossing, succes.

Is it Sharable?

Zorg voor een boeiende brandstory die het waard is om te delen. Zo wordt je boodschap succesvol overgebracht bij de beoogde doelgroep.