Loader
i
  • Working Days

    9AM - 9PM

  • Saturday

    10AM - 8PM

  • Sunday

    Closed

Iconable

  /  Branding   /  Consistent zijn in je branding is key.

Consistent zijn in je branding is key.

Een consistent merk zorgt voor herkenbaarheid, betrouwbaarheid en loyaliteit bij jouw doelgroep. Een consistent merkbeeld roept positieve associaties op en zorgt er voor dat je als brand blijft hangen in de gedachten van mensen. Het is essentieel dat het totaal plaatje van jouw merk klopt. Het gaat erom dat elk aspect van het merk, alle uitingen je, de visuele stijl en de hele merkbeleving, alles op één lijn is.

Hoe zorg je voor merk consistentie?

Brand Core

Consistent zijn, begint bij een ijzersterke strategie. Heb je goed voor ogen wie jouw doelgroep is? Wat jouw missie is? Wat jouw visie is? Welke waarden je wilt uitdragen? Zorg er dan voor dat je dit vertaalt in een duidelijke boodschap, die je overal laat zien. Als je een sterk fundament hebt, is dit veel makkelijker consistent door te voeren. In je verhaal, je boodschap, je visuele stijl, website en al je uitingen.

Brand story

Het eerste wat mensen willen weten over je brand is het verhaal erachter. Dit verhaal creëert een connectie tussen je merk en je audience. Een authentiek merkverhaal is daarom een krachtig hulpmiddel. Als je het goed gebruikt, helpt het je om je publiek te beïnvloeden, vertrouwen op te bouwen en hopelijk ze je product of services te laten kopen. Hoe jouw merkverhaal eruit moet zien en hoe het verteld moet worden, is een belangrijke stap in het opbouwen van trouwe merkfans.

Doelgroep bepalen

Wanneer je aanbod en marketing niet op één bepaalde groep zijn gericht, voelt niemand zich aangesproken. En is het voor je publiek moeilijk om zich te herkennen en een aankoopbeslissing te nemen. Het kennen en begrijpen van de juiste doelgroep geeft je de mogelijkheid om zich op hun behoeften te focussen. Begrijp je de pijnpunten van je publiek en biedt je een gerichte oplossing? Speel hier dan op in.

Geef je brand een persoonlijkheid

Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Hoe menselijker je merk is, hoe beter het te herkennen is voor jouw toekomstige klanten. Het begint met het toewijzen van karaktereigenschappen aan je merk. Op basis van deze karaktereigenschappen kies je vervolgens een bijpassende brand styling. Jouw merk moet herkenbaar zijn voor jouw doelgroep.

Duidelijke brandstijl

Jouw merk moet herkenbaar zijn voor jouw doelgroep. Jouw bedrijf is uniek, jouw merk is uniek. De uitstraling van jouw organisatie zorgt voor herkenbaarheid bij je klanten. En dat wordt lastig wanneer je niet steeds op dezelfde manier communiceert. Het is super belangrijk dat het visuele stijl van jouw brand duidelijk vastligt. Het logo, kleurenpalet, typografie, illustraties, foto’s etc. moeten bij elkaar passen en een eenheid vormen.

Een duidelijke brand boodschap 

Door je merkboodschap consistent te houden, zal jouw brand eerder herkend worden. Het vinden van de juiste tone of voice kan een groot impact maken. Vooral op social media is het niet alleen belangrijk wat je zegt en wanneer je het zegt, maar ook hoe je het zegt. De toon of voice van een merk moet helder, herkenbaar en uniek zijn.

 Top of Mind blijven

Een merk bouwen kost tijd, aandacht, geduld, lange termijn… en consistent naar buiten treden met de boodschap. Want consistent zijn, betekent ook dat je consistent zichtbaar bent in je marketing. Eén post per week is echt niet genoeg om op te vallen. Wil je een merk neerzetten? Dan zul je er werk voor moeten doen. Je verhaal delen, iedere keer weer, met een flinke frequentie. 

Meer blogpost over brandig: